حذف یک آنزیم کبدی خطر مقاومت کبد به انسولین را حداقل در موش ها کاهش می دهد

24 اکتبر 2019 - مصرف زیاد قند و چربی در رژیم غذایی می تواند منجر به مقاومت کبد به انسولین شود. غالباً در افراد چاق، مقاومت کبد به انسولین منجر به تجمع ناسالم لیپیدها در کبد می شود که یک عامل خطر برای بیماری های جدی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی است. محققان دانشگاه Tsukuba تلاش کردند تا از فیزیولوژی پیچیده ی مقاومت به انسولین پرده بردارند. آنها در یک مطالعه جدید که در Hepatology منتشر شده است، نشان دادند که چگونه یک ژن می تواند تأثیر عمده ای بر مقاومت کبد به انسولین بگذارد.

درمانی که مانع از مقاومت کبد به انسولین شود، به رفع بسیاری از مشکلات بهداشتی ناشی از افزایش چاقی در سراسر جهان کمک می کند. چنین درمانی هنوز وجود ندارد، زیرا ارتباط بین رژیم غذایی و فیزیولوژی کبد بخوبی درک نشده است.

دکترهیتوشی شیمانو، نویسنده ی مسئول این مطالعه و رئیس گروه متابولیسم و ​​غدد درونریز در بیمارستان دانشگاهTsukuba ، سالهای زیادی را صرف بررسی و کشف مکانیسم های متابولیسم چربی ها کرده است. چند سال پیش، تیم تحقیقاتی وی دریافتند كه حذف یك ژن بنام Elovl6- که آنزیمی را كد می کند که در سنتز لیپیدها نقش دارد-، مانع از بروز مقاومت به انسولین در موش هایی می شود كه با رژیم غذایی پر قند و پرچرب تغذیه می شدند.

دکتر شیمانو گفت: کار قبلی ما نشان داد كه حذف ژنElovl6 ، در برابر علائم بارز دیابت از جمله مقاومت به انسولین از موش ها محافظت می كند. با این وجود، این کار با از بین بردن این ژن از هر سلول موجود در بدن موش انجام شده بود. در تحقیق جدید ما به حذف این ژن به طور خاص در کبد پرداختیم و تأثیر آن را بر مقاومت سلولهای کبدی به انسولین بررسی کردیم، تا نقش Elovl6 را در یک محیط هدفمندتر درک کنیم. این کار تصویر بهتری از آنچه در کبد رخ می دهد، ارائه خواهد کرد که به تلاش های پایین دستی برای توسعه ی درمان های هدفمند کمک می کند.

در حالی که چشم انداز یک روش درمانی هدفمند برای مقاومت به انسولین بسیار جالب توجه است، آخرین مطالعه ی این تیم نشان داد که این داستان در کبد پیچیده تر از آن است که قبلا تصور می شد.

دکتر تاکاشی ماتسوزاکا، استاد پزشکی در دانشگاه تسوکوبا و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: ما فرض کردیم که موش هایی که در سلولهای کبدی خود فاقد ژن Elovl6 بودند، در برابر مقاومت به انسولین کبدی محافظت می شوند. در عوض ما اثر ظریف تری را کشف کردیم: حذف ژن Elovl6 از سلولهای کبدی، تنها از موش هایی که با رژیم غذایی پر قند تغذیه می شدند، در برابر مقاومت به انسولین محافظت می کرد. حذف این ژن بر موش هایی که رژیم غذایی پرچرب به آنها داده می شد، هیچ تاثیری نداشت.

چه چیزی این تأثیر انتخابی Elovl6 را در کبد توضیح می دهد؟ محققان پس بررسیهای مولکولی زیاد، پاسخ بالقوه ای را کشف کردند. آنها دریافتند که حذف Elovl6 تعادل بسیاری از چربیها را در کبد تغییر می دهد. به ویژه یک نوع از لیپیدها به نام سرامیدها، که غلظت آنها در سلولهای کبدی فاقد ژنElovl6 ، بسیار بالاتر بود. محققان دریافتند که این سرامید یک آبشار از سیگنالهای مولکولی را راه اندازی می کند که از موش ها در برابر مقاومت به انسولین ناشی از رژیم غذایی بیش از حد شیرین، محافظت می کند.

دکتر شیمانو نتیجه گیری کرد که اگرچه این مکانیسم پیچیده تر از آنچه بود که در ابتدا پیش بینی کرده بودیم، اما این یافته ها، فرضیه ی ما را تأیید کرده و نشان می دهد که Elovl6 نقش مهمی در مقاومت به انسولین کبدی ایفا می کند. بنابراین هدف قرار دادن Elovl6 یک روش مؤثر برای ممانعت از مقاومت به انسولین است. ما امیدواریم که ترسیم مسیرهای مولکولی اساسی Elov6 به توسعه ی درمان هایی برای این بیماری کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-deleting-liver-enzyme-lowers-health.html